۱۳۹۱ دی ۱۲, سه‌شنبه

سرطان وب فارسی

سایت کتاب ۱۱۳

این پست شاید مهمترین بخش این سایت-کتاب باشد. در این بخش به بزرگترین مشکل اینترنت فارسی ٬ وب فارسی و بالاخص اینترنت در ایران می پردازم.

آن چه در عنوان این مطلب با عبارت سرطان وب فارسی معرفی شده است مهمترین معضلی است که باعث عدم استفاده بهینه از اینترنت در ایران است٬ این معضل شکوفایی ٬ تولید دانش و پیشرفت و سازندگی را در اینترنت فارسی به شدت کند ساخته است.

اشتباه نکنید٬ منظور من از سرطان وب فارسی٬ فیلترینگ نیست که فیلترینگ به جای خود صدمات به مراتب کمتری از این سرطان به بار آورده است٬ سرعت پایین اینترنت در ایران هم مراد من از سرطان نیست٬ گرانی اینترنت نیز سرطان نیست.

سرطان وب فارسی کپی کاری٬ دزدی محتوا و تقلید است. دزدی محتوا یا آنچنان که قدیمی ها به کار می بردند سرقت ادبی امری تازه نیست.

من سر رشته چندانی از ادبیات ندارم ولی تصور نمی کنم شکسپیر٬ گوته٬ دانته یا الیوت مجبور شده بودند که در هر قطعه و شعری که می نویسند نام خودشان را به عنوان امضای پدیدآورنده ذکر کنند. اما ما ملت شریف ایران آنچنان تولیدات فرهنگی و ادبی را به یغما می بریم که از قرن‌ها پیش  حافظ و سعدی و هزاران ادیب و شاعر ریز و درشت‌تر را چاره‌ای نگذاشتیم مگر آنکه به مناسبت و بی مناسبت نام‌شان را در هر شعر و قطعه‌شان تکرار کنند.

حدس من بر این است که بیش از ۸۰ درصد محتوای فارسی در اینترنت مسروقه یا کپی شده است. حتی سایت های تبلیغاتی محتوای همدیگر که تبلیغات و نیازمندی ها باشد را به سرقت می برند!

در این سایت کتاب یک ابزار موثر برای مبارزه با سرقت محتوا معرفی شده است. جدای این بسیاری از سایت های معرفی شده امکاناتی را برای تولید محتوا در اختیار علاقمندان قرار می دهد. یکی از دلایل اصلی سرقت محتوا در وب فارسی شاید عدم توانایی وب‌مستر ها در تولید محتوا باشد به همین دلیل فردی که نمی تواند خودش محتوا تولید کند به ناچار برای جلب مخاطب محتوای دیگران را کپی می کند.

تنها شیوه موثر برای برندینگ و مدیریت خوشنامی در وب تولید محتوا و بازاریابی مبتنی بر محتوا می باشد. سایت های کپی کننده هیچ وقت نمی توانند موفق باشند. اگر یکی از دوستان ما در فیس بوک هر روز جملات قشنگی از بزرگان را در استتوس فیس بوک خودش بنویسد و نام نویسنده٬ گوینده یا شاعر را ذکر نکند هیچ‌وقت فکر نمی کنیم او فیلسوف یا شاعر است. به همین نسبت سایت های کپی کننده نیز هیچ گاه مرجعیت و تسلطی بر افکار عمومی و ذهن مخاطبان خود پیدا نمی کنند.

حجم سرقت محتوا در بزرگترین سایت‌های فارسی نظیر سرویس دهندگان بلاگ تا حدی است که می توان خیلی راحت با چند نامه نگاری سرور های آن ها را از کار انداخت یا دامین سایت های‌شان را معلق کرد.

اما عمومیت و فراگیری سرقت محتوا بیش از آن است که با تعطیل کردن چند سایت کوچک و بزرگ اقدامی ریشه ای صورت پذیرد. یک شیوه مقابله با سرقت محتوا٬ تولید محتوا است. تولید محتوا سایت تولید کننده را برازنده و متفاوت می کند کپی کننده ها هم هرچند به تولید کننده خسارت میزنند اما بعد از چندی متوجه می شوند که خسارتی که به خود وارد کرده اند بیش‌تر است.

برای رشد در کسب و کار و بدست آوردن محبوبیت یا برندینگ در اینترنت هر فرد یا مجموعه باید از خود شروع کند محتوای کپی شده استفاده نکند و محتوای ناب و اصیل تولید کند.

 

 

 

سایت کتاب ۱۱۳ – گلچینی از بهترین سایت های به درد بخور


سرطان وب فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر