۱۳۹۱ بهمن ۱, یکشنبه

درمان ایدز با بازی

سایت کتاب ۱۱۳

فولدایت FolfIt نام سایتی است که توسط تعدادی از دانشمندان ژنتیک و در همکاری با موسسات پژوهشی راه اندازی شده است. در فولدایت کاربران بازی می کنند یک بازی کامپیوتری که نتیجه آن عملیات رمزگشایی از کدهای DNA و شناسایی ساختار سه بعدی اسید های آمینه تشکیل دهنده پروتئن ها است٬ عملیاتی که به آن پروتئن فولدینگ Protein Folding می گویند٬

فولدایت یکی از دلایل روشن و واضح است از تاثیری که اینترنت در رشد جامعه بشری دارد. فولدایت برمفاهیمی چون جمع‌سپاری CrowdSourcing و بازی سازی Gamification بنا شده است جایی که وظیفه ای که انجام آن با استفاده از قویترین امکانات آزمایشگاهی٬ شبیه سازی های کامپیوتری و افراد متخصص به دهها سال زمان و بودجه ای سرسام آور نیاز دارد به صورت یک بازی به علاقمندان تحویل می شود.

تنها در یکی از پروژه های رمزگشایی کاربران فولدایت موفق شدند  بخشی از DNA ویروس ایدز را که تیم های تحقیقاتی در طول ۱۵ سال نتوانسته بودند رمزگشایی کنند در طول ۶ روز رمزگشایی کنند. فولدایت افراد عادی را به بهترین رمزگشاهای پروتئین در دنیا تبدیل می کند. بازیگران در ازای میزان رمزگشایی موفق امتیاز می گیرند و رقابت جذابی برای دست یافتن به امتیاز بالاتر و اعتبار عملمی همراه با آن میان صدها هزار کاربر عادی بوجود آمده است. شروع بازی بسیار راحت است و نیاز به هیچ پیش‌نیاز علمی ندارد.

بازی بسیار ساده و جذاب است و نتیجه آن علاوه بر وقت‌گذارنی و تفریح پیشبرد دانش ژنتیک است.

ویدیوی معرفی(لینک مستقیم یوتیوب)

 

آدرس سایت: http://fold.it

سایت کتاب ۱۱۳ – گلچینی از بهترین سایت های به درد بخور


درمان ایدز با بازی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر